Tips när du ska söka jobb

Att söka jobb kan vara både roligt och överväldigande. Din ansökan är en central del i processen så det är väl värt att lägga ner lite extra tid på den. Här får du tips på hur du kan förhålla dig till processen och organisera ditt jobbsökande - allt för att maximera dina chanser till att få jobbet.

Ben

Våga söka nytt jobb

Många upplever processen att söka jobb som utmanande. Då kan det vara hjälpsamt att bryta ner den i mindre, hanterbara steg. Kom också ihåg att ta råd och stöd från vänner, familj och mentorer. Deras feedback och uppmuntran kan hjälpa dig att se dina styrkor tydligare. Genom att ta små steg och söka stöd kan rädslan och osäkerheten i jobbsökandet bli en möjlighet till personlig och professionell utveckling.

Hur söker man jobb?

Ung kvinna söker jobb på sin laptop, liggandes på mage i sängenNär man står inför att börja söka jobb kan det vara svårt att veta var man ska börja och i vilken ordning olika steg ska tas. Här kommer några tips på hur du kan gå tillväga när du söker jobb:

Organisera ditt jobbsökande

En välorganiserad strategi för att hantera dina ansökningar gör processen enklare och mer effektiv. Håll reda på detaljer kopplade till varje ansökan, till exempel när du skickade in din ansökan, när du fick återkoppling och när du var på intervju. En tydlig översikt förenklar planeringen och ser till att du inte missar deadlines eller uppföljningar. Använd påminnelsefunktioner i kalendern och mallar för CV och ansökningsbrev för att minska stressen och öka dina chanser att lyckas i jobbjakten.

Sök lagom många jobb

Hur många jobb du bör söka varje dag? Det beror på omständigheterna, men ju fler du söker desto mer ökar dina chanser till ett nytt jobb. Antalet sökta jobb bör dock inte vara så många att de påverkar kvaliteten på dina ansökningar. Du måste ha tid att skräddarsy dina ansökningar, återkoppla till blivande arbetsgivare och förbereda dig för jobbintervjuer. Om du får a-kassa kan du prata med en handläggare på Arbetsförmedlingen för att få koll på hur många jobb du bör söka varje månad. 

Återkoppling

Det finns olika åsikter om du bör återkoppla efter en jobbansökan eller inte. Återkoppling kan vara det som får dig att stå ut från andra sökande förutsatt att det du har att säga eller fråga tillför din ansökan något. Om det har gått en tid och du inte fått bekräftelse på att din ansökan är mottagen kan det också vara en bra idé att ringa. 

Sätt upp realistiska mål

Sätt upp små, uppnåeliga mål för varje dag eller vecka, som att skicka ett visst antal ansökningar eller nätverka med nya kontakter. Det ger en känsla av prestation och att processen rör sig framåt.

Tänk positivt och lär av tidigare erfarenheter

Se varje ansökan och intervju som en lärdom, oavsett utgången. Varje steg du tar är ett steg närmare ditt mål, och varje erfarenhet ger dig värdefulla insikter och förbättrar dina färdigheter. Fokusera på det du kan kontrollera - istället för att oroa dig för resultatet, lägg energi på att förbättra ditt CV eller öva på intervjufrågor.

Våra resurser för dig som ska söka jobb

Vi på Manpower vill gärna stötta dig när det är dags att söka nytt jobb. Börja med att skapa ett konto hos oss och ladda upp ditt CV. Då finns du sökbar för alla våra rekryterare och kan bli kontaktad för eventuella jobb som du matchar. På vår söksida hittar du alla lediga jobb som är aktuella just nu. 

Sidorna nedan innehåller praktiska tips och mallar för din ansökan och förberedelse:

Lycka till med ditt jobbsökande! 

Fler praktiska söka-jobb-tips

Klicka rubrikerna nedan för handfasta tips kring jobbsökande just hos Manpower, och hur du kan optimera din LinkedIn-profil.

Hur söker jag era jobb?

  1. Hitta ett jobb du vill söka

    Gå till vår söksida för lediga jobb. Ange ett eller flera sökord i sökrutan. Ange också i vilken stad du letar jobb. Du kan välja att inte fylla i någon plats, om du vill se alla jobb vi har för det sökord du angett, eller bara ange en plats för att se alla lediga jobb på din ort. Om du inte fyller i något alls, får du upp alla våra lediga jobb, nyast först.

    Du kan filtrera resultatet genom filtren till vänster. Du kan ange yrkesområde, ändra ordningen på resultaten och välja att se bara konsultuppdrag, extrajob eller rekryteringar till fasta tjänster. Du kan bestämma om du vill se jobb som utgår ifrån en fast plats, på distans eller både och.

    Slutligen kan du också välja att lägga till jobb från Platsbanken, Arbetsförmedlingens jobbsajt.

    När du har en lista med jobb letar du upp det som känns mest intressant och klickar på det. Du kommer då till själva jobbannonsen, där tjänsten beskrivs närmare.
     
  2. Skicka in din ansökan

    Du ansöker jobbet genom att klicka på ANSÖK NU. Då kommer du till en sida där du kan logga in, om du redan har ett konto hos Manpower. Har du inget konto klickar du på Skapa konto här och fyller i dina uppgifter. Lösenordet måste innehålla specialtecken, siffra och versal. Efter det läser och accepterar du vårt användaravtal och väljer om du vill få karriärtips och förfrågningar om undersökningar. Klicka sedan på SKAPA KONTO. Därefter kommer du automatiskt till ansökningsprocessen för det aktuella jobbet.

    Där får du svara på några frågor om dig själv och kan ladda upp ditt CV. Då fylls många av svarsfälten i automatiskt. Gå igenom hela processen och klicka till sist på Fortsätt så kommer din ansökan in till ansvarig rekryterare.
     
  3. Återkoppling från oss

    När du har gjort en ansökan får du ett bekräftelsemail från Manpower med mer information om vad som händer nu. Valde du att få karriärtips kommer det även dyka upp mail i några veckor med tips på hur du förbättrar ditt CV, vad du ska tänka på vid en jobbintervjun och andra smarta tips. Återkoppling på din ansökan får du antingen via mail eller telefon - om det är många sökande kan det ta lite tid, så ha tålamod. 

Lycka till med din ansökan!

Få mail om liknande jobb

Anmäl dig till vår jobbevakning. Då får du jobbannonser mailade till dig som matchar dina sökkriterier och du kan därmed vara säker på att du inte missar ditt drömjobb.
 

Hur skapar jag en jobbevakning?

  • Gå till vår söksida för lediga jobb
  • Gör en sökning genom att ange ett eller flera sökkriterier t ex jobbtitel, yrkesområde och välj därefter stad från listan. Tryck på Sök Jobb
  • Klicka "Få mail om liknande jobb" som står i orange text längst upp till höger
  • Fyll i  din mailadress och ange hur ofta du vill ha jobbmailen skickade till dig.
  • Tryck på Starta Jobbevakning
  • Klart

Du kan närsomhelst avregistera dig genom att klicka på en länk i mailet.
 

Varför ska jag prenumerera på liknande jobb?

  • Det blir enkelt att bevaka många olika typer av jobb samtidigt och få matchade jobbannonser mailade till dig.
  • Du kan fokusera på att skriva CV och anpassat personligt brev som ökar chanserna till att just du får jobbet och ändå försäkra dig om att du inte missar när ett nytt jobb annonseras som matchar din sökning.
  • Chanserna att komma med tidigt i rekryteringsprocessen ökar då allt fler jobbannonser har löpande tillsättningar.

Så blir du upptäckt på Linkedin

LinkedIn är ett perfekt nätverk för dig som söker jobb då många rekryterare, både på företag och rekryteringsfirmor, letar kandidater här. Genom att lägga tid på att se över din profil och aktivitet på LinkedIn kan du med några enkla knep göra dig så synlig och sökbar som möjligt. Här är våra bästa tips!

 

Håll profilen uppdaterad

Oavsett om du har ett nytt jobb, ett nytt ansvarsområde eller bara har gått en kort kurs så bör detta alltid synas i din profil, så att den överensstämmer med dina färdigheter. Dessutom filtrerar många rekryterare sina sökningar utifrån vilka profiler som senast uppdaterats. Därför kan det vara värt att regelbundet se över detaljer och små formuleringar i din profil.

 

Utnyttja sökord

För att hitta rätt kandidat söker en rekryterare ofta på specifika sökord för den aktuella rollen. Ska man tillsätta en tjänst som ekonomiassistent så söker man på ord som just ”ekonomiassistent”, ”ekonom” eller kanske ”ekonomi”. Försök därför identifiera vilka sökord som är relevanta för dig och uppdatera din profil med dem.

 

Tänk på första intrycket

På samma sätt som med ditt CV, gäller det här att ge ett gott intryck från första sekund. Satsa därför på en professionell profilbild – enligt LinkedIn själva leder en profil med bild till många fler profilvisningar än en profil utan. Inled även profilen med några kärnfulla rader där du berättar om dig själv. Här gäller det att hitta en balans mellan att vara personlig och samtidigt signalera yrkesskicklighet. Försök även att få in de viktigaste sökorden här.

 

Specificera arbetsort

Det är lätt att missa att ange geografiskt område i sin profil. När rekryterare söker efter potentiella kandidater på LinkedIn brukar de ofta göra en sökning inom ett avgränsat område, exempelvis genom att söka efter postnummer eller län. Att fylla i ditt postnummer på Linkedin är alltså ett enkelt sätt att optimera din profil.

 

Välj språk efter roll

Ska din profil vara på svenska, engelska eller något annat språk? Ett generellt svar är att du ska välja språk utifrån din bransch och det språk som arbetstitlar och kompetensbeskrivningar oftast förekommer på där. Utgå från det språk som tydligast beskriver dina roller och färdigheter, och håll dig till det genomgående i din profil.

 

Lyft relevanta kompetenser

I din LinkedIn-profil har du möjlighet att lägga till kompetenser du besitter - gör det! Då blir du synlig i rekryterarnas sökningar. Du kan även be kollegor, såväl gamla som nuvarande, att verifiera dina kunskaper, vilket kan höja dig ytterligare ett snäpp i rekryterarens ögon.

 

Var aktiv

Det finns många fördelar med att vara aktiv och engagerad på LinkedIn. Visa rekryterare och potentiella arbetsgivare att du är en expert inom ditt område genom att dela med dig av intressanta artiklar, blogginlägg eller nyheter om din bransch eller företaget du jobbar på. Med en klok och genomtänkt kommentar på en annan persons inlägg kommer man också långt. Glöm dock inte att LinkedIn är ett nätverk för karriär och arbetsliv – var därför försiktig med vilka ämnen du diskuterar och håll alltid tonen sansad.

Första jobbet? Här är 5 saker du bör tänka på

Inför första steget ut i vuxenlivet uppstår en hel del funderingar. Vad är ett bra avtal? Hur ska jag tänka kring semester? Vad händer om jag blir sjuk? Lugn, vi reder ut fem saker du bör tänka på inför första jobbet.

1. Anställningsavtalet

Anställningsavtalet är i stort sett en sammanfattning av din anställning – dina arbetsuppgifter, lön, skyldigheter och rättigheter. Se gärna till att få anställningsavtalet redan när du blir lovad jobbet. Anställningsavtalet är en trygghet för både dig och arbetsgivaren. Se därför till att läsa igenom det noggrant innan du skriver under.

2. Löneanspråk

Det kan vara svårt att veta vad som är en rimlig lön. Undersök vad medellönen är för liknande arbeten. Lönesättningen grundar sig i tidigare erfarenheter, men även som förstajobbstagare har du rätt att förhandla om lönen. Tänk på att ingångslönen kan komma att spela roll för din framtida löneutveckling.

3. Semester och ledighet

Din rätt till semester beror på vilken anställningsform du har. En hel- eller deltidstjänst ger dig rätt till 25 dagar semester per år, medan reglerna för semester i en projektanställning eller i ett vikariat varierar mer. I en tidsbegränsad anställning ges semesterersättning, som är ett extra tillägg på lönen, istället för semesterdagar.

4. Ob-tillägg

Arbetstid under kvällar, helger och nätter kallas obekväm arbetstid och för de tiderna betalas ibland ett ob-tillägg ut. Vilka tider som räknas som obekväma anges i kollektivavtalet. Om din arbetsgivare inte har tecknat ett kollektivavtal finns det ingen skyldighet att betala ut en sådan ersättning.

5. Sjukpenning

Ta reda på vad som gäller på din nya arbetsplats om du blir sjuk. Det är alltid bra att veta vad som gäller kring sjuklön, ersättning och hur du sjukanmäler dig, redan innan en eventuell sjukdom inträffar.

Städa CV:t

När såg du över ditt CV senast?  Oftast handlar det om ändringar som känns små men som gör stor skillnad när det väl är dags söka nytt jobb. Vi går igenom de viktigaste rubrikerna!

 

1. Lägg till nya jobb och titlar

Den första och viktiga punkten är självklart att uppdatera ditt CV om du har ett nytt jobb. Även om du inte bytt arbetsplats kan detta ändå vara ett bra tillfälle att uppdatera eventuella titlar som förändrats ­– kanske har din tjänst fått ett nytt namn eller en ny inriktning?

 

2. Berätta om nya ansvarsområden

Ibland kan det vara lätt att glömma bort att ens tjänst utvecklas eller helt enkelt växer i omfång. Använd därför det här tillfället för att blicka tillbaka på dina arbetsuppgifter den senaste tiden. Hur har de utökats? Har du fått nya och större ansvarsområden, såväl officiellt som inofficiellt? Inga områden är för små för att berätta om!

 

3. Uppdatera kurser och utbildningar

Kompetensutveckling i form av mindre kurser och utbildningar är något många arbetsplatser erbjuder. Detta ska självklart in i CV:t, gärna under en egen rubrik om utrymmet tillåter. Endagskurser och onlineutbildningar kanske känns som ”för små” för CV:t, men det är ett ovärderligt tillfälle att visa att man tar sin personliga utveckling på allvar och att man aktivt jobbar för att hålla sina kunskaper uppdaterade.

 

4. Se över din LinkedIn-profil

Att uppdatera sitt CV innebär även att uppdatera sitt digitala CV – glöm därför inte att uppdatera din LinkedIn-profil. Det innebär inte bara titlar och arbetsbeskrivningar, utan även introduktionstexten på din profil och ”Skills & Endorsements”-sektionen. Små ändringar i din LinkedIn-profil gör även att du hamnar längre upp i rekryterares sökningar.

 

5. Glöm inte bemanningsföretagen

När du gjort en gedigen genomlysning av CV:t och din LinkedIn kan du avsluta med att uppdatera din profil om du är registrerad hos olika rekryterings- och bemanningsföretag. Ny titel eller utökade ansvarsområden är dessutom ett gott tillfälle att ta kontakt med en rekryterare som du inte pratat med på länge, så att hen har dig färskt i minnet för relevanta tjänster.

5 frågor du alltid velat ställa om lön – rekryteraren svarar

Det är många faktorer som spelar in både när du ska ta ställning till och sedan trivas i en anställning. För många är lön det viktigaste av allt. Erik Kamp, konsultchef på Manpower i Göteborg, menar att det är viktigt att lönen känns rätt i magen. Han önskar dock att fler vägde in andra förmåner och aspekter som tillsammans med lönen ger ett bra arbetsliv. Vi passade på att ställa honom några vanliga frågor om just lön.

 

1. Hur gör jag för att få mitt löneanspråk i och med en anställning?

När du är kandidat i en rekryteringsprocess är det bra att ta upp dina förväntningar kring lön redan i ett tidigt skede av processen. Det är vanligt att både arbetsgivare och arbetstagare tassar runt ämnet och det upplevs som känsligt, egentligen utan anledning. En anställning kan ses som en viktig affär eller ett långsiktigt samarbete, något som kräver ett avtal som båda parter känner sig nöjda med. Därför är det aldrig fel att vara tydlig med sina förväntningar – men man får samtidigt inte glömma bort att det är en dialog.

2. När jag jobbat ett tag då – hur gör jag för att höja min lön?

Det finns en föreställning om att man höjer sin lön genom att byta jobb, något som stämmer till viss del. Men det är något man förmodligen skulle kunna komma ifrån genom att exempelvis hålla en kontinuerlig dialog kring lön och målsättningar med sin arbetsgivare.

Det är viktigt att trivas på jobbet och känna sig nöjd med sin lön. Annars har man ett ansvar att ta upp det, och man behöver inte vänta till det årliga lönesamtalet. Berätta för din arbetsgivare vad du har för lönemässig målsättning och prata om hur du kan nå dit över tid.

3. Hur vet jag vad som är en rimlig lön? 

Försök att inte stirra dig blind på statistik och jämförelser med kollegor och vänner. Utgå från dig själv och vad du tycker skulle kännas bra för dig. Om arbetsplatsen har kollektivavtal finns det avtal som ser till att lönerna håller rimliga nivåer. Försök lita på din magkänsla och kom ihåg att det också ligger i arbetsgivarens intresse att du har en rimlig lön och trivs på jobbet.

4. Vad ska jag tänka på inför lönesamtalet?

Inför lönesamtalet är det bra att förbereda sig. Läs på om företagets lönepolicy, ta reda på vilka kriterier som ligger till grund för lönen. På Manpower utgår vi exempelvis från ett antal fokusområden; ansvarstagande, flexibilitet och kvalitetsmedvetenhet.Om du vill argumentera för en högre lön är det bra att göra det genom att utgå från dig själv och formulera konkreta exempel på den utveckling du gjort och vilket ansvar du tagit. 

Ett sätt att göra lönesamtalet mindre laddat är att göra det till en mer levande och över tid pågående dialog. Men när det väl är dags för lönesamtal är det bra att hålla en trevlig samtalston och undvika hårda krav och hot. Det ligger både i ditt och arbetsgivarens intresse att alla parter blir nöjda.

5. Vad kan jag göra om jag inte får den lön jag hoppas på?

För det första är det viktigt att komma ihåg att det inte behöver betyda att du inte är uppskattad på arbetsplatsen. Det finns budgetar och policys som arbetsgivare behöver förhålla sig till och över tid kan företaget eller organisationen ha mer eller mindre utrymme för löneökningar. 

Om du trivs på jobbet och ser möjligheter att utvecklas men inte känner dig nöjd med lönen, är det bästa du kan göra att ha tålamod och fortsätta dialogen med din arbetsgivare om dina målsättningar och hur du kan nå dit på sikt. Ett generellt råd är också att inte stirra sig blind på lönefrågan utan att även väga in andra förmåner som kan vara viktiga för en och hur de kan komplettera lönen. Det kan till exempel handla om tjänstepension, kompetensutveckling, friskvård eller flextid.

Rekryteraren tipsar: 3 bra inledningar på ditt personliga brev

Det personliga brevet är din chans att visa varför du är rätt person för en tjänst – men hur får man till en intresseväckande inledning? Vi har pratat med rekryteringskonsulten Maria Stenbäck som tipsar om några proffsiga inledningar på det personliga brevet!

 

Att få till ett bra personligt brev är inte det lättaste. Det ska beskriva varför du är rätt person för tjänsten – samtidigt som rekryteraren som läser det ska få sig en bättre bild av vem du är som person. Med en bra inledning på det personliga brevet väcker man tidigt intresset hos läsaren och ger den en bra skjuts in i texten.

Maria Stenbäck är rekryteringskonsult på Manpower och läser dagligen igenom personliga brev för en rad olika roller. Enligt henne är en bra inledning A och O.

– Inledningen är den viktigaste delen av det personliga brevet, det är ju troligen din första kontakt med rekryteraren. Här vill du väcka intresse hos den personen genom sticka ut bland alla kandidater som söker, säger Maria.

Ett vanligt misstag som Maria ser i personliga brev är att man inleder det med att upprepa information från sitt CV. Här ska man istället utnyttja utrymmet för att direkt visa varför man är rätt person för tjänsten, menar hon.

– Många har för vana att börja sitt personliga brev med meningen: ”Hej! Jag heter Förnamn Efternamn, är 35 år, bor i Göteborg och söker nu tjänsten som receptionist”. Hoppa över den meningen säger jag! Jag har förmodligen redan läst ditt CV, så denna information har jag redan. Mitt tips är att komma till saken direkt istället, säger Maria.

Tre tips på bra inledningar

Bara för att man går rakt på sak betyder det inte att man inte kan vara personlig och resonerande. Enligt Maria är nyckeln till ett bra personligt brev att vara kortfattad, samtidigt som man försöker visa på sin framtida potential.

– Försök att så kort och koncist som möjligt få fram varför du är bäst lämpad för den här tjänsten och varför du är intresserad av företaget. Jag gillar att se personliga brev som påvisar potential hos en kandidat. Tänk framtid mer än att upprepa ditt CV, säger hon.

Här följer tre exempel som Malin Stenbäck tycker är bra inledningar på ett personligt brev:

1. ”Om ni söker en engagerad, strukturerad assistent som brinner för att ge service i världsklass, då har ni mig här!”

I det här exemplet kopplar man inledningen till viktiga egenskaper som efterfrågas i jobbannonsen. Här gäller det att vidareutveckla detta i sitt personliga brev med konkreta exempel på hur man är just engagerad och strukturerad.

2. ”Redan som barn hjälpte jag alltid vänner och släktingar att planera fester. Ända sedan dess har jag vetat att jag vill jobba med event.”

Den här inledningen är ett exempel på hur man berättar lite om sig själv utan att vara för personlig. Det fungerar som en ingång där man inte behöver vidareutveckla hur man gillade att planera evenemang som ung.

3. ”Som tidigare fotbollsspelare på hög nivå vet jag att hårt arbete ger resultat, vilket har genererat att jag lyckats väl i mina tidigare säljroller.”

Det här är en väldigt effektiv överbryggningsmetod där man kopplar ihop egenskaper från en sidosyssla med sitt arbete. Det visar på att man har fog för det man hävdar och att målinriktad är en egenskap som genomsyrar alla ens prestationer.

Se fler jobbtips på vår blogg!

Ladda ner vår guide för att förbereda dig

I Manpowers guide om hur du förbereder dig på att söka nytt jobb hjälper vi dig med tips till hur du vågar ta steget till nya möjligheter! Vi går också igenom mycket annat användbart inför jobbsökandet, till exempel hur du kan jobba med ditt personliga varumärke.

LADDA NER PDF